Vyberte stránku

Sociální sítě dávají svobodu každému kreativcovi sdílet svůj talent online. Narozdíl od tradičních médií, kde byste si sáhli hluboko do kapsy při kupování tzv. “mediálního prostoru” (např. banneru nebo článku s fotkami, o televizní reklamě nemluvě), jsou sociální sítě mnohem více cenově dostupné. Stojí vás “jen” váš čas (věnovaný tvorbě obsahu, sdílení obsahu a komunikaci s lidmi) a případnou investici do facebookové či instagramové reklamy, aby se příspěvky dostali k více lidem než jen k procentu fanoušků vaší stránky.

Dostupné jsou sociální sítě i uživatelsky. Stačí vám vytvořit si profil nebo založit stránku, kde můžete začít sdílet. Dostat se do tradičních médií to vyžaduje mít kontakty nebo notnou dávku štěstí (a umění zaujmout) v případě, že píšete na redakční e-mail naslepo.

Proč a jak by tedy měli sociální sítě využívat zrovna kreativci?

Protože můžete ukázat, co umíte a jít naproti přiležitostem, které by vás jinak minuly. A každý kreativec to může udělat po svém.

  1. Jste herec s talentem pro komedii, ale dostáváte pouze menší vážné role, ve kterých jste zaháčkovaní, a hrajete je stále dokola. Můžete (si nechat) napsat skeč nebo stand-up show na pokračování a nechat se natočit. Svou show pak můžete nahrát na YouTube, vytvořit jí facebookovou stránku a propagovat ji tam. Na svém Instagramu můžete třeba sdílet momenty z natáčení a také show propagovat. Dále můžete svou show vzít i offline a prodávat na ní lístky v události na její facebookové stránce. Přijdou tak na ní lidé, kteří vás objevili online a chtějí vás vidět naživo. Videí si mohou všimnout producenti nebo castingoví režiséři, a třeba bude následovat nabídka na vysněnou komediální roli.
  2. Jste ilustrátorka a toužíte ilustrovat dětské knížky, ale zatím vás živí práce v agentuře, kde tvoříte ilustrace do reklamních kampaní a pro webové stránky. Ve volném čase si kreslíte do šuplíku, ale díky sociálním sítím můžete začít sdílet své ilustrace online. Můžete si zřídit instagramový profil, postupně vytáhnout všechny ilustrace ze šuplíku a začít je sdílet. Až si vybudujete svou fanouškovskou základnu, můžete začít prodávat printy vlastních ilustrací na své webové stránce a informovat o nich své sledující pomocí Instagramu. Ilustrací si mohou všimnout spisovatelé nebo spisovatelky dětských knížek a dát vám vaši vysněnou příležitost ilustrovat dětské knížky. A nebo se s nimi můžete propojit vy sami a jít té příležitosti naproti.
  3. Jste švadlena a rukodělná tvůrkyně, ale zatím vás živí zaměstnání mimo obor. Tvoříte jen ve volném čase pro známé a kamarády. Sem tam něco hodíte na Fler, občas zavítáte na jarmarky či Mamafest. Můžete si vytvořit webovou stránku s jednoduchým e-shopem, své výrobky zároveň propagovat na Facebooku a Instagramu (nebo třeba i na opomíjeném Pinterestu) odkud budete vodit lidi zpátky na svůj web, kde si je mohou koupit. Pokud vás baví šití a tvoření učit, můžete zároveň vést offline workshopy (a propagovat je na svých sociálních sítích), natáčet video tutoriály na YouTube či vytvořit e-book. Postupem času si vybudujete svou značku a při správném přístupu i dobré jméno. Díky tomu budete mít několik zdrojů příjmů a budete schopná se svým tvořením a učením uživit.

Toto jsou jen tři příklady příležitostí, které by mohly na kreativce čekat na sociálních sítích. Je ale nutné podotknout, že pouze pasivní sdílení obsahu nestačí a k ničemu pravděpodobně nepovede. Budete muset investovat spoustu úsilí a hodin práce do opakovaného sdílení svého obsahu a do budování vztahů se svými sledujícími.

Zkrátka úspěchu se musí jít naproti a štěstí přeje odhodlaným. Nicméně žijeme ve světě, kde ta možnost vzít svou kariéru do vlastních rukou existuje. Stačí vědět, jaké nástroje k tomu existují a jak je začít používat. Ale o tom zase někdy příště nebo na mém kurzu na Naučmese.