Vyberte stránku

Každý kreativec může sociální sítě pojmout po svém a my si v tomto článku ukážeme některé z možností na dvou praktických příkladech s ukázkami od tvůrců, kteří to dělají skvěle. Dozvíte se, co a jak tvořit, proč to vlastně celé dělat a k čemu to může vést.

Příklad: Herec

Jste začínající herec, dostáváte zatím jen menší role v reklamách a sem tam si zahrajete ve studentském filmu. Rádi byste se herectvím začali naplno živit, ale zatím nevíte, jak do šoubyznysu proniknout.

Nebo jste zkušenější herec, ale jste zaseklý v rolích toho samého typu a nemůžete se z této škatulky dostat. Máte ambice se začít objevovat v zajímavých, třeba i zahraničních, projektech nebo byste rádi vyrazili zkusit štěstí do Hollywoodu.

Řešení je jednoduché. Začněte tvořit svůj vlastní obsah, který ukáže, v jakých rolích vás mohou obsadit. Ideální jsou krátké scénky nebo skeče o délce 15 vteřin až 3 minut (maximálně).

Přemýšlejte nad nimi jako nad scénkami z demoreelu – jsou to ochutnávky toho, co umíte a jak působíte na kameře. Jejich účel je pomoct castingovému režisérovi (producentovi nebo filmaři) nacítit, jestli jste ti praví pro roli podobného typu, kterou právě obsazují.

Kam videa umístit? Ideální je mít YouTube kanál a stránku na Facebooku, kam můžete videa nahrát a snadno na ně odkázat, například při e-mailové konverzaci s filmařem, který vás oslovil. Videa si můžete vložit i na svou webovou stránku nebo je poskytnout castingovým agenturám do vašeho profilu.

I velmi krátké klipy mohou skvěle fungovat. Tady je ukázka originální tvorby shakespearovských monologů a sonetů od herečky Charissy J. Adams.

Důkaz, že toto funguje? Pojďme se podívat na příběh výše zmíněné Charissy J. Adams, které tvorba obsahu nastartovala kariéru nejen herečky, ale i scénáristky a producentky.

Dnes ji sami oslovují filmaři se svými projekty (většinou právě zaměřenými na tvorbu Williama Shakespeara), ale i organizátoři divadelních festivalů, jako například Hollywood Fringe Festival, kde nedávno Charissa měla premiéru své nové hry na motivy tvorby Shakespeara.

Jestli vás zajímají detaily, přečtěte si rozhovor (v angličtině) s Charissou na mém webu dedikovanému hercům.

Zajímavý je pro herce také Instagram, kde můžete třeba sdílet momenty z natáčení (s povolením produkce), sdílet svou tvorbu a budovat vztah s fanoušky.

Herci a další tvůrci jsou na Instagramu velmi sledovaní, protože lidé rádi nahlédnou do životů těch, které obdivují. Obzvlášť, pokud oni sami nikdy nešli za svými sny narozdíl od vás.

Ukázka instagramového profilu herečky Valerie Sweet, která na svém profilu sdílí momenty ze zákulisí projektů, na kterých pracuje, fotky vypovídající o rolích, které může hrát, a také propaguje své vlastní projekty (vlastní krátké filmy, apod.). Z českých herců doporučuji profily Terezy Voříškové nebo Evy Holubové.

Příklad: Fotograf

Jste fotograf, máte webovou stránku, ale svou vlastní propagaci na sociálních sítích nijak neřešíte. Kšefty si sháníte sami a občas chodí na doporučení přes kamarády nebo bývalé klienty.

Fotíte tak nějak vše, od svatebních či rodinných portrétů, přes produktovky a sem tam točíte i videa, nejčastěji pro firmy. Berete všechny kšefty, protože si zatím nemůžete dovolit vybírat, a na nic konkrétního se zatím nezaměřujete, což byste chtěli změnit.

Ze sociálních sítí je pro vás velice relevantní Instagram. Avšak samotné pěkné fotky nestačí, těch je tato platforma plná. Důležité je vybudovat si kolem sebe komunitu fanoušků, kterým budete dávat nějakou přidanou hodnotu. Tím si získáte jejich důvěru a určité procento z nich pak bude ochotné si od vás něco koupit nebo vás doporučit.

Co by mohlo lidi zajímat a být pro ně přidaná hodnota? Můžete je například učit, jak editovat fotky nebo jim zdarma poskytnout či prodat pre-sety do Lightroomu, aby měli krásné fotky na pár kliků.

Ukázka skvělého instagramového feedu mého oblíbeného fotografa a tvůrce videí Petera McKinnona.

Pojďme se podívat na to, jak to funguje v praxi na sociálních sítích fotografa Petera McKinnona, který používá Instagram a YouTube.

Peter na svém instagramovém profilu ukazuje (nejen) svou tvorbu, nenápadně a nenásilně prodává své produkty a služby, a zároveň buduje svou osobní značku a vztah s fanoušky.

Jeho YouTube obsahuje tutoriály, ve kterých lidi učí, jak editovat fotky a točit videa. Zároveň točí vlogy, kde sledující nechá nahlédnout do zákulisí jeho života (a to je pro aspirující fotografy a filmaře velice zajímavé).

Tutoriály mu pomáhají prodávat jeho pre-sety do Lightroomu a vlogy budují vztahy s fanoušky, protože ho díky tomu mohou poznat a více mu důvěřovat.

A jsou to oni, kteří si kupují ty pre-sety právě od něj, protože lidé mají tendence nakupovat od lidí, které znají, jsou jim sympatičtí po lidské stránce a věří jim (tzv. Know-Like-Trust faktor).

Celkově pak jeho působení na sociálních sítích způsobilo to, že se vypracoval z řadového fotografa na respektovaného a velmi poptávaného fotografa. Nyní si své kšefty může vybírat a účtovat si za to pěkné peníze. A hlavně, může si to dělat po svém.

Závěrem pár důležitých myšlenek

Toto jsou jen dva příklady příležitostí, které by mohly na kreativce čekat na sociálních sítích. Je ale nutné podotknout, že pouze pasivní sdílení obsahu nestačí a k ničemu pravděpodobně nepovede. Budete muset investovat spoustu úsilí a hodin práce do opakovaného sdílení svého obsahu a do budování vztahů se svými sledujícími.

Zkrátka úspěchu se musí jít naproti a štěstí přeje odhodlaným. Nicméně žijeme ve světě, kde ta možnost vzít svou kariéru do vlastních rukou existuje. Stačí vědět, jaké nástroje k tomu existují a jak je začít používat. Ale o tom zase někdy příště nebo na mém kurzu na Naučmese.

Chcete se dozvědět ještě více o sociálních sítích?

Podívejte se na záznam živého vysílání se mnou na YouTube kanálu Kreativních kreatur.

Chcete dostat nové články rovnou do e‑mailu?

Jednou měsíčně vám zašlu přehled nových článků, doporučení na čtení a případně aktuálních termínů mých kurzů o sociálních sítích nejen pro kreativce.